UWAGA! Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Co to są pliki cookies?

CDF
Elementy definiowania interakcji

Szeroki wybór procedur definiowania elementów interaktywnej ingerencji w prezentowane treści, obliczenia i wizualizacje.

Każdy element w pliku formatu CDF może być elementem interaktywnym. Nie chodzi przy tym o generowane wcześniej sekwencje klatek animacji czy zapis w formacie skryptu. Są to rzeczywiście elementy interaktywne, które dzięki możliwościom tkwiącym w programie Mathematica (środowisku przygotowywania dokumentu) dają czytelnikowi dokumentu możliwość aktywnej pracy z zawartą w nim treścią. Czytelnik modyfikuje grafikę oraz zmienia parametry rozwiązywanego problemu. Wszystko dzieje się "na żywo". Generowane są nowe wyniki obliczeń i nowe prezentacje graficzne.

Wolfram Language jako język programowania środowiska Mathematica wyposażony jest w szereg procedur, które zarówno pozwalają budować strukturę interfejsu użytkownika jak i wyposażać ją w elementy interaktywnej ingerencji w prezentowane treści.

  • Struktura interfejsu, przełączanie treści panelu informacyjnego

  • Interfejs aplikacji może być budowany z wykorzystaniem prostych funkcji typu Row[...], Column[...], Grid[...], wspomaganych procedurą ramki Framed[...], ale można też wykorzystać gotowe struktury przystosowane jednocześnie do wyboru określonych wariantów treści okna aplikacji.

    Poniższe animacje pokazują efekty przełączania treści w oknie aplikacji w zależności od rodzaju użytej procedury. W każdej z procedur przełączane są te same trzy panele informacyjne. Symboliczne treści tych paneli pokazane zostały poniżej.



    Obok animacji prezentującej charakter interfejsu dla danej procedury zamieszczony został tekst objaśniający. Podaje on w jaki sposób odbywa wybór wymaganej treści zawartości panelu.

    TabView

    Procedura ta, to typowy panel z zakładkami. Kliknięcie na nazwie zakładki powoduje zmianę wyświetlanej treści. Nazwy zakładek domyślnie umieszczone są powyżej treści panelu, ale mogą być umieszczone poniżej lub z prawej albo z lewej strony.

    SlideView

    Procedura ta wyświetla poszczególne panele informacyjne po kliknięciu na przyciski nawigacyjne ulokowane powyżej treści zasadniczej. Kliknięciem na ikony nawigacyjne można wyświetlić panel następny lub poprzedni, albo przeskoczyć do panelu pierwszego lub ostatniego.

    FlipView

    Przełączanie treści odbywa się przez kliknięcie na panelu. Po każdyn kliknięciu wyświetlana jest treść następnego panelu, a z panelu ostatniego następuje powrót do panelu pierwszego. Wciśnięcie klawisza Shift podczas klikania odwraca kolejność wyboru paneli.

    MenuView

    W przypadku tej procedury ponad panelem informacyjnym wyświetlana jest pionowa lista wybory. Po kliknięciu na niej zostaje ona rozwinięta, pozwalając wybrać jedną z dostępnych opcji.

    Rozwinięte menu wyboru.

    PopupView

    Procedura ta działa podobnie jak poprzednia, ale w rozwiniętym menu wyboru nie znajdują się nazwy zakładek, ale pełna treść każdego panelu.

    Rozwinięte menu wyboru.

  • Elementy interaktywnej zmiany parametru
  • Zawarty poniżej wykaz zawiera większość elementów pozwalających na interaktywną zmianę wartości parametrów, które następnie mogą być wykorzystane do dynamicznej zmiany obiektów. Są to zarówno parametry liczbowe jak i definicje koloru czy parametry, które zawierają nazwę wybranego pliku.

    Slider

    Pierwszym argumentem dyrektywy Slider[...] jest nazwa parametru, który podlega zmianie podczas przesuwania suwaka za pomocą myszy. Drugi będący listą określa zakres zmian wartości parametru.

    ElementyInterakcji_1.gif

    ElementyInterakcji_2.png

    ElementyInterakcji_3.png

    Wśród opcji komendy Slider[...] dostępna jest opcja Appearance. Pozwala ona na kształtowanie wyglądu suwaka, a między innymi zamienia go na suwak pionowy. Niezależnie od tego istnieje element interakcji o nazwie VerticalSlider[...], który ma również opcję Appearance, która może przyjmować wartość Horizontal.

    VerticalSlider

    Komenda VerticalSlider[...] generuje suwak zmiany parametru ułożony pionowo.

    ElementyInterakcji_4.png

    ElementyInterakcji_5.png

    IntervalSlider

    Element InervalSlider[...] pozwala sterować dwoma parametrami w formie przedziału wartości. Opcja Method pozwala sterować zachowaniem suwaka, gdy podczas sterowania przekraczają one wzajemnie swoje granice.

    ElementyInterakcji_6.png

    ElementyInterakcji_7.png

    Slider2D

    Jednoczesne sterowanie parametru x i y dla jednoczesnej interakcji w obie współrzędne możliwe jest za pomocą elementu Slider2D[...].

    ElementyInterakcji_8.png

    ElementyInterakcji_9.png

    Manipulator

    Dwa kolejne elementy Manipulator[...] i Animator[...] są komendami manipulatora i animatora, które udostępniają dodatkowe przyciski sterujące.

    ElementyInterakcji_10.png

    ElementyInterakcji_11.png

    Animator

    ElementyInterakcji_12.png

    ElementyInterakcji_13.png

    Locator

    Locator[...] i LocatorPane[...] są elementami pozwalającymi zmieniać współrzędne interaktywnie przemieszczanych w układzie współrzędnych punktów. Oznaczony punkt przesuwany może być jako obiekt graficzny za pomocą myszy, a związane z nim parametry ulegają automatycznej aktualizacji, podając współrzędne punktu.

    ElementyInterakcji_14.png

    ElementyInterakcji_15.gif

    LocatorPane

    Procedura LocatorPane[...] pozwala jako tło dla przesuwania punktu komendy Locator[...] wykorzystać dowolny wykres, grafikę lub dowolne wyrażenie Wolfram Language.

    ElementyInterakcji_16.png

    ElementyInterakcji_17.gif

    Trigger

    Trigger[...] kliknięciem wyzwala zmianę parametru w określonych granicach z określonym skokiem i zatrzymuje ostatnią wartość parametru.

    ElementyInterakcji_18.png

    ElementyInterakcji_19.gif

    ColorSlider i ColorSetter

    ColorSetter[...] jest szczególnym przypadkiem procedury ColorSlider[...], wystarczy zastosować opcję

    ElementyInterakcji_20.png

    ElementyInterakcji_21.png

    ElementyInterakcji_22.png

    ElementyInterakcji_23.png

    PopupMenu

    Procedura PopupMenu[...] przekształca listę elementów w rozwijane menu wyboru.

    ElementyInterakcji_24.gif

    ElementyInterakcji_25.png

    ElementyInterakcji_26.png

    FileNameSetter

    Element FileNameSetter[...] pozwala przeglądać system plików komputera celem wyboru jednego z nich lub listy kilku plików.

    ElementyInterakcji_27.gif

    ElementyInterakcji_28.png

    Parametr xFNS przed wywołaniem procedury zawiera nazwę domyślnej ścieżki, a po dokonanym wyborze pełną nazwę pliku ze ścieżką dostępu.


  • Interaktywne elementy wyboru
  • Pokazane poniżej elementy wyboru pozwalają przez zaznaczenie na wybór określonej opcji nadając zmiennej wartość True lub False, a w innych przypadkach dokonywany kliknięciem wybór nadaje zmiennej określoną wartość.

    Checkbox

    Element Checkbox[...] pozwala nadać zmiennej wartość True lub Falce, które są wyświetlane jako ElementyWyboru_1.png lub ElementyWyboru_2.png.

    ElementyWyboru_3.png

    ElementyWyboru_4.png

    CheckboxBar

    Element CheckboxBar[...] pozwala ustawiać wartość prawdy lub fałszu dla kilku elementów listy.

    ElementyWyboru_5.gif

    ElementyWyboru_6.png

    ElementyWyboru_7.png

    RadioButton

    Wartość zmiennej będącej pierwszym argumentem funkcji RadioButton[...] jest symbolicznie wyświetlana jako ElementyWyboru_8.png lub ElementyWyboru_9.png w zależności od tego czy jest ona równa zadanej wielkości (drugi argument wywołania funkcji), czy też się od niej różni.

    ElementyWyboru_10.png

    ElementyWyboru_11.png

    ElementyWyboru_12.gif

    ElementyWyboru_13.png

    RadioButtonBar

    Element RadioButtonBar[...] pozwala nadawać wartość zmiennej przez jej wybór z określonego zestawu.

    ElementyWyboru_14.gif

    ElementyWyboru_15.png

    ElementyWyboru_16.png

    Toggler

    Element zdefiniowany przez funkcję Toggler[...] przypisuje cyklicznie po każdym kliknięciu na elemencie wartości z podanej listy.

    ElementyWyboru_17.gif

    ElementyWyboru_18.png

    ElementyWyboru_19.png

    Setter

    Element Setter[...] pozwala przypisać po kliknięciu wartość drugiego argumentu pod zmienną będącą pierwszym argumentem wywołania funkcji. Trzeci argument występuje jako etykieta na przycisku. Przycisk może być w dwóch stanach, jako wyłączony lub po kliknięciu załączony .

    ElementyWyboru_20.gif

    ElementyWyboru_21.png

    ElementyWyboru_22.png

    SetterBar

    SetterBar[...] tworzy grupę przycisków, które wymuszają określone wartości zmiennej.

    ElementyWyboru_23.gif

    ElementyWyboru_25.png

    ElementyWyboru_24.png


  • Przyciski akcji
  • Środowisko programowania Wolfram Language zostało wyposażone w przyciski i zespoły przycisków, do których wprost może być przypisana określona procedura wykonywana po kliknięciu na taki przycisk. Kod tej procedury jest wprost zapisany jako argument komendy.

    Button

    Funkcja Button[...] pozwala zdefiniować przycisk, umieścić na nim określoną treść i przypisać do niego sekwencję instrukcji, która ma być wykonana po kliknięciu na ten przycisk.

    ElementyAkcji_1.gif

    ElementyAkcji_2.png

    ElementyAkcji_3.png

    ElementyAkcji_4.png

    Po kliknięciu na przycisk ElementyAkcji_5.gif pof przyciskami pojawi się wykres funkcji sin(x), który zniknie po kliknięciu na przycisk ElementyAkcji_6.gif. Po zmienną rysunek podstawiana jest odpowiednia komenda Plot[...] lub jej wartość jest pustym ciągiem znaków. Niezbędną w tym wypadku jest funkcja Dynamic[...], która dynamicznie pokazuje zmianę wartości obiektu o nazwie rysunek.

    ButtonBar

    Funkcja ButtonBar[...] definiuje grupę przycisków i do każdego z nich pozwala przypisać określona akcję. Wykonywana akcja może być sekwencją dowolnej liczby komend oddzielonych średnikami. Poniżej pokazano grupę trzech przycisków generujących po kliknięciu jeden z wykresów

    ElementyAkcji_7.gif

    ElementyAkcji_8.png ElementyAkcji_9.png ElementyAkcji_10.png

    ElementyAkcji_11.png

    ElementyAkcji_12.png

    Po kliknięciu na któryś z przycisków rysowania pod przyciskami pojawia się wybrany wykres, który znika po użyciu przycisku kasowania.

    ActionMenu

    Funkcja ActionMenu[...] definiuje rozwijane menu wyboru, gdzie do każdej pozycji menu przypisana jest określona akcja.

    ElementyAkcji_13.gif

    ElementyAkcji_14.png

    ElementyAkcji_15.png

    ElementyAkcji_16.png

    Po kliknięciu na przycisk wyboru wykresu następuje rozwinięcie menu wyboru i po wyborze opcji wykresy wyświetlony zostaje wykres, który jak poprzednio znika po użyciu przycisku kasowania.